Balto.

Personligen tycker jag det är synd att Balto är ett bortglömt stycke i vår historia, framförallt när hans staty står mitt i Central park och påminner oss varje dag om hans bragd. Ni som vet vem han är, tänk på honom mer! Påminn folk om honom, berätta för barn, jag tycker det är jäkligt viktigt. Ni som inte vet vem han är, FY PÅ ER!
Här kommer lite kort fakta om Balto:
Balto var en Siberian Huskey (slädhund) född 1919, som transporterade medicin till sjuka barn i Nome, som led av en sjukdomen difteri(engelska:diphtheria), vilket är en allvarlig bakteriesjukdom som kan leda till döden, sjukdomen påverkar framnförallt våra inre organ och gör oftast att halsen svullnar upp och ger svårigheter att använda svalget.
Det transportmedel som först var tänkt att ta medicinen till Nome var ett flygplan, men när stunden väl var kommen, startade det inte, motorn var frusen. Så de bestämde sig för att frakta medicinen med tåg från Anchorage till Nenana, därifrån skulle Balto och hans team i -30 grader celcius ta medicinen till Nome. Det är mer än 600 mils resa, vilken bedrift säger jag bara. Allt detta skedde under år 1925. Balto dog 1933 men hans kvarlevor skänktes bort till museum, Jag vet inte hur värdigt det är. Men åtminstonde blir han inte mer glömd än han är.



Det finns även en animerad/tecknad film som Steven Spilberg och Universal studios har gjort som en hyllning till vår kära hund. Den heter kort och gott, Balto. En film jag som liten gladeligen såg om och om igen. Och jag föreslår att ni också gör det. För precis som Spirit, hästen från vildmarken, är den tecknad/animerad. Men ger ett fruktansvärt starkt intryck även på mig som "snart vuxen".

Now, do what i told ya!
Tjingeling:*

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test