1, 2, 3, 4 Hästar!


Hörre: Idag när jag kom till stallet var det en sån vacker morgonsol att jag inte kunde låta bli att gå ut och fota hästarna. Efter det var jag fortfarande ensam så jag passade på att ta in Hörre och rida honom. Jag stod med honom länge i stallgången för att försöka vänja honom vid att stå längre. Det gick bra tillslut, ryktade och pysslade i ca. en timme. Sedan slängde jag på sadel och träns och red ut eftersom åkrarna är stubbade :D Men de stora rundbalarna låg ju kvar på åkern och dom var SKITLÄSKIGA! Gick inte alls att gå förbi dem och han försökte rusa tillbaka hem några gånger. Tillslut lät han sig övertalas, och det var inget tvång. Jag bara sa till honom att han har två val, antingen så går du åt höger om balen eller vänster om den. Man ska aldrig tvinga en häst =) kom ihåg ordspråket "Det som är gjort under tvång är också gjort utanförståelse!". Men idag gick vi LÄNGRE än till brevlådan och fyy vad man kan spänna sig! Jag tror han blev 2 dm högre!  töltade lite smått, sen längre bort vände vi och red tillbaka. På sista stubben släppte jag honom helt i galopp, men han höll igen, och det är inte okej när man heter Hörre. Så jag tryckte på, och PANG! Efter den galoppen frustade han massor, skrittade väldigt vägvinnande med egen bärighet o sänkt huvud. Han bara släppte allt, alla krav och all osäkerhet. En otrolig lättnad.

Kvika: Kvika red jag efter lunch, och jag fick hälp av Camilla och Kristian eftersom jag föredrar att inte rida Kvika själv när man måste ha ett föl i släptåg som helt plötsligt kan få för sig att gå på egen upptäcktsfärd! ^^ Fins inte jättemycket och säga eftersom hon just är igångsatt. Men det verkade som om hon var jättepepp i början och sen efter 10 minuter var det borta xD haha. Hon är lite svårflörtad ;) Så jag red inte så länge. OCH idag hade jag två egna slavar. Medans jag red Kvika gjorde Camilla i ordning Elfur till mig, Haha. Jag  är bortskämd!

Elfur: Elfur skrittade jag först på banan, sedan red jag ut på stubben och töltade lite, bara för att få lite "happyness" Eller vad man ska säga. Jag gillar det! Sen gick jag tillbaka på banan, där skrittade jag bara och jag kan säga. Med tanke på att jag nu vet hur jag ska göra för att hon inte ska dra åt höger så gjorde hon inte det en enda gång. Så det funkar att rida på ett speciellt sätt i förebyggande syfte, hahaha! ;) Hon var jättemjuk och fin idag, Hon är skitbra att rida för hon "svarar" direkt när man gör fel. Hon kan nästan exakt berätta vad man gör fel. Tex. Idag när jag skrittade, närmade mig en kortsida, jag glömde bort drivningen/benen, och där fick jag direkt! Hon knäppte av i nacken, "kröp ihop" och fick kort steg. Det var ju som en direkt tillsägelse lika tydligt som om någon annan hade sagt det. Pigg o gla var hon på köpet! Hihi. Sen blev jag ännu mer bortskämd! Eftersom Camilla gjort ordning Birk till mig också ^^)

Birk: Han var som väntat, mycket mysig och lite lat ;) Men det får man vara! :D Var verkligen överraskande lyhörd på sidförande hjälper. Är imponerad hur smidig han är i dessa. Han är ju trots allt mycket stor, kraftig och har varit väldigt överviktig. Efter att ha suttit på lilla Elfur kändes han lika stor som en mammut och halsen kändes 10 meter lång, hihi! Det gick jättebra att rida honom o sådär. Finns inte mycket att säga om honom heller ;)
Jag tänkte också säga att jag är oerhört tacksam och glad för ALLT! Ni är helt underbara och jag kunde inte ha det bättre än såhär. Ni vet vilka ni är!

Lämna en tolle!
Postat av: Camilla Prager

Kristian blir ju alldeles tårögd ju! Det är vi som är så glada och tacksamma för att ha dig här!

Ja om det nu var oss du menade.... xD

2010-08-31 @ 20:24:59
URL: http://ryttarcoach.blogspot.com

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test