Gymir!

Söndag- Jag är i Malmö och får ett sms av Louise där det står att hon misstänker att Gymir har Kolik. Fan då, hoppas det bara är som hon inbillar sig! Så jag ringer och det verkar lite oroligt. Så jag kör från Malmö och kör raka vägen till stallet. Gymir är hängig och ser inte alls rolig ut. Så vi spenderar en hel del tid till o springa runt honom i ridhuset och sedan trycka i honom olja, och sen gå lite med honom och sen trycka i honom lite mer olja. När vi upptäcker att det inte har någon effekt bestämmer vi oss tillslut för att åka till Camilla och köpa lite loppefrön. Snälla Camilla och Kristian som alltid ställer upp! (Dagen ros till dem).
Vi åker tillbaka blöter upp det och försöker trycka i honom detta, men han är så slö vid detta tillfälle att han inte ens besvärar sig att svälja. Men vi ger oss inte utan fortsätter i hopp om att han ska få i sig något. Men när vi efter ett tag märker att inte detta heller har någon effekt ringer vi veterinären som kommer inom kort. Hon undersöker och kollar, sen får han en spruta med kramplösande, en spruta med lugnande och en spruta med B-vitamin.
Efter det undersöker hon och kollar lite, sedan sätter hon honom på dropp och åker efter drygt en timme, när första påsen dropp är slut ska vi byta den, ehh. Lite 'hjälp' där ja.

Men när droppet var slut, tog vi ut den, tryckte lite och såg till så det kom blod, sprutade i vätskan vi fått och pluggade igen, den delen gick väl iallafall *puh* Sen gick Louise i 20 minuter med honom i ridhuset medans jag och Marcos förberedde med nästa dropp som vi faktiskt lyckades göra rätt med xD Så när Louise kom tillbaka tog vi ut pluggen, tryckte fram lite blod, sprutade in resten av vätskan och satte i droppet, Och tro det eller ej, men vi lyckades igen! Erkänn att det är ganska duktigt för två lite panikslagna tjejer som inte gjort det förr o.O

När det sista droppet var slut tog vi ut det, klippte upp stygnen och tog ut allt, och allt var fortfarande normalt. Som tur är. Han blev nog lite piggare efter sina 10 liter dropp! För han började pilla lite i höet, åt dock inget.

-Nästa morgon var jag inte där, men han hade tydligen varken ätit eller druckit något, samt ingen avföring. Så L ringde veterinären som kom igen och sa att om han inte blivit bättre till eftermiddagen så skulle han till Helsingborg. Han blev ju inte bättre, så ringde dom igen och de sa att han borde åka. Sagt och gjort. Louise ringde mig som just hade vaknat, så jag slängde på mig kläder packade slarvigt gjorda mackor och åkte med. Det tog över 2 timmar att åka dit. När vi lastade ut var G helt lugn, som väntat. När vi fick komma in vägde dom honom och vi skulle sedan in i en sal med honom där dom satte ännu ett dropp samt undersökte honom grundligt.
De konstaterade att han skulle stanna över natten för observation, om han var stabil under natten skulle de röntga under morgondagen(Tisdag). Blev han sämre ville L ha operation. Vilket jag kan förstå. Men då skulle de ringa.

Så vi vill INTE ha några samtal från djursjukhuset inatt!
Nu håller alla tummarna jättemycket

GYMIR

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test