Josefin och Kjarni...

Josefin och Kjarni femma i Passchampionatet

Årets svenska mästare i femgång Josefin Birkebro på Kjarni vom Wallberg kom på femte plats i A-flokk på Passchampionatet i Tyskland.

Efter en fin uttagning låg de i ledning tillsammans med Agnar Snorri Stefánsson. När det var dags för final på söndagen halkade Josefin och Kjarni ner till femte plats, dock på samma poäng som i uttagningen.
- Jag hade aldrig ridit en A-flokk förut och visste inte hur jag skulle göra. På morgonen innan tävlingen startade frågade jag mina vänner hur det gick till. Rid så fort du kan i varje gångart tipsade de - så det gjorde jag, säger Josefin Birkebro med ett skratt när RIDSPORT når henne i bilen på väg hem från Tyskland.

Finalen innehöll åtta ekipage och alla gångarter visades på rakbanan. I A-flokk är det främst hästen som bedöms. Därför kan en ryttare få med flera hästar till finalen och får då låta andra rida dem. Poäng ges även för hästens vilja och form, viket gör att tävlingsformen påminner en hel del om avelsbedömning.
- Ärligt talat måste jag säga att jag tycker att det är roligare att tävla på en ovalbana, även om detta också var en spännande upplevelse.

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test