Sandvången.

Gårdagen var lång, därav inget skrivande i bloggen. Hade min första praktikdag på sandvången igår, det blev en lång härlig dag i stallet som jag avslutade med att rida Dimma! Tina vill att jag tölttränar henne eftersom hon anser att hon "tappat stinget" nu efter en sommar med mycket yngre och oerfarna ryttare. Efter ridturen kan jag säga att hon behöver tränas mer på att inte få som hon själv vill än på tölten. Vid x antal tillfällen tvärstannade hon och slängde sig tillbaka och började springa mot stallet igen. Så Det ska vi nog se till och få bukt med!





Idag när jag kom till sandvången skulle jag ha lektion för en kille. Han hade aldrig ridit förut. Vilket jag älskade :D Haha, jag gillar när dom är sådär gröna och formbara ;) Jag följde med honom ut i hagen och hämtade Heba. Och han var minsann inte dum. Det tog inte lång tid innan han hade räknat ut hur grimman skulle sitta, och det blev rätt! Efter att ha sett MÅNGA varianter på att sätta på en grimma blev jag oerhört imponerad! Vi började i ridhuset eftersom det var säkrast, ridbanan har ju inte staket runt hela. När han skulle hoppa upp blev han helt "o.O" och tyckte det var en hel vetenskap att hoppa upp xD Ja, tänkte jag. Man kan inte vara bra på allt. Så  jag sa att han kunde böja benet så kunde jag slänga upp honom, och han bara "Eehhh" Jag försäkrade om att jag var starkare än jag ser ut att vara, hihi. Och upp kom han!
Jag började då förklara att man måste vara mjuk och följsam i handen eftersom en hästmun är så känslig, plus att om hästen känner sig bekväm infaller det oftast naturligt att hästen känner sig avslappnad och bekväm, och det är då man får äkta vara. Enligt mig (a) Rätta mig om jag har fel. Jag hade först honom i lina på volt, inga problem. Sen fick han skritta runt själv och känna sig för. När vi kände oss redo gick vi ut på banan. Där gjorde jag en sån där "orm" eller vad nu folk runtom i landet kallar det för. När man lägger en "gång" mha. bommar på marken som man ska gå mellan utan att hästen trampar utanför. Hade först snälla svängar och bred gång. Det var precis han klarade det. Då förklarade jag hur man kan hjälpa hästen genom att hålla om med benen och kontrollera lite mer än bara framdelen. Då klarade han det gallant även när det blev smalare.
Sen skulle han prova trava så jag tog honom i lina, men då höll han på att skumpa av trots jag försökte hjälpa till att räkna i lättridningen xD Nä, det får vi ta längre fram. Så han fick tölta istället. Och det gick däremot riktigt bra. Dock blev han lite stel o kröp ihop, så vi gjorde lite avslappningsövningar i slutet. Jag är riktigt imponerad av denna människa!

Sen skulle jag ta bussen hem. Men jag visste inte när de gick så jag cyklade hem istället. Och det ångrar jag bittert -.-'  En halft punkterad cykel utan växlar som var helt överpackad med ridgrejer. GAH. Jag dog. Det kan ha sett ganska roligt ut när det kom en tjej i ridkläder och lila/rosa prickiga stövlar som cyklade för kung och fosterland. Mina ben är Betty Spagetti nu. Men fy vad jag var duktig. Nu belönar jag mig med chips och coca cola. Jag är så nyttig alltid <3

Just nu väntar jag bara på mamma som ska komma hem med bilen så jag kan köra till stallet(Graneborg) och rida favoritHörre! :D


Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test