Utrustning

En sak jag alltid tyckt... Sånna huvor till hästar, det ser förskräckligt ut! Fine, vissa behöver kanske dem för att fylla någon funktion, men att bara ha dem för att det är "snyggt"... Nej, nej.. Det när något jag aldrig kommer förstå.
Jag menar, hur är detta snyggt?
Det kan gå an, men det är ju lite skrattretande när man ser små ponnysar med luvor så är de för långa i öronen så liksom "fladdrar" toppen av dem som två antenner!


En annan sak jag tänkt på är dessa pullarnosgrimmorna, som denna hästen på bilden ovan hade av något sammanträffande. Hur ofta dessa är missanpassade till hästens huvud. Jag tänker då främst på den delen där "korset" möts på mitten av nosryggen. Javisst, man kan trycka in ludd och massa mjukt under, men det blir ju endå ett visst tryck, Jag menar du kan lägga en madrass mellan dig själv och något slags tryck/tyngd. Det blir mjukare men trycket är fortfarande detsamma.
Om man tittar på bilderna nedan som jag så fint har redigerat i paint så känns ju det område som är markerat med blått som det rätta stället det ska vara på. Och inte på det röda, på vilket jag återkommande gånger har sett det sitta. Nosryggen är ju mindre och tunnare där nere och därav svagare så om man försöker man tänka lite logiskt måste det ju vara skönare för hästen att ha det vid den blå markeringen.
Så varför envisas folk med att använda utrustning som inte passar! Eller som kanske helt enkelt inte riktigt är särskilt bra, Sånt finns det gott om.

(Bilder från google, hoppas ingen blir förargad)

Är jag helt ute och snurrar eller kan jag ha en liten poäng?!


Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test