Dag ett

Idag var det day one av skolstarten, eller stallstarten i mitt fall kanske man ska säga. Jag trodde mig känna mig tillräckligt frisk för att vara i stallet, men nja. Lite slem slemmade loss, får hoppas att jag inte blir sämre bara för det nu!
Jag red Dimma idag, jag tror inte hon har blivit riden sedan jag red henne sist, för hon hade inget träns och det låg ett tydligt dammtäcke över sadlen. T visste inte heller var tränset var så jag letade upp diverse nödvändiga delar så hon har ett tillfälligt träns nu iallafall. T frågade också om jag ville tävla henne i sommar, och ja, det är klart jag vill det. Rent basic har hon ju bra gångarter att utgå från, men samtidigt så vet jag inte om hon är redo, det känns som om hon går och håller det inne på något sätt. Det kanske är något som kommer med tiden eller något som kommer efter rätt träning, vet inte riktigt. Men jag ska lägga ner lite tid på den lilla hästen och se vad som finns däri.
Eftersom hon hade stått ett tag nu, så tog vi det lilla lugna, hon fick börja med att skritta och trava själv löst i ridhuset, det kan ju vara ganska skönt att få värma upp utan en tjockis på ryggen. Och ja, det slutade med en del brallande också, hihi. När jag värmde upp jobbade jag mest på böjda spår och försökte få igenom henne, hon är ofta så stel i sidorna. Travade sedan lite, jättefint, dock lite stel här också. I skritten gjorde jag skänkelvikningar på diagonalen för att få fram lite lösgjordhet, i traven ökade jag på diagonalen istället. Det är nog för mycket begärt ännu med skänkelvikning i trav. Hon är inte så kroppsmedveten, Kanske ska börja med Ttouch och se om det är något som hjälper henne med den biten.
Något som jag vet funkar underbart bra är att långlina, att hoppa upp efter en stunds långlining är så fantastiskt stor skillnad från att bara hoppa upp utan långlinging! Kanske blir hon mer kroppsmedveten efter långlinging och kan börja medvetet använda sin kropp på rätt sätt istället för att gå och spänna sig.  Japp, vad det än är så är det bra, Tack Camilla för att du mot alla odds lyckades lära mig detta! ^^)
Sedan har nog dagen mestadels bestått av att mocka lite, ge hästarna mat och ta in hästarna. Inga dödsfall idag heller, hihi! Dock så rymde en av skitungarna när jag gav islandshästarna mat. Haha. Så Jens fick hjälpa mig och gå på slyngeljakt! Är det inte en konstig idé att rymma när maten serveras?! x)

Slänger upp en lite sommrig bild på Mói,
en dag ska jag köpa den hästen, på något sätt!!!


Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test