Tävla islandshäst?


Nu är snart säsongen igång och det är dags att börja tävla, iallafall för min del, och FORTFARANDE efter 3 år har jag fortfarande inte lärt mig de olika grenarna inom islandshäst och kommer nog aldrig att göra heller... Därför lägger jag upp en liten reminder här nu som jag alltid kan gå tillbaka och kolla på om (Rättelse: NÄR) jag glömmer =)
(Jag kommer dock inte ta med dem jag anser 'onödiga', men kommer länka till en hemsida längst ner där de nämner alla samt en nogrann förklaring)


T1- Töltprogram med ökad tölt som sista moment
T2- Töltprogram med ett varv med lösa tyglar
T5- Lätt tölt med bedömning av sits och inverkan
T6- Lätt T2, men lösa tyglar endast på långsidorna
T7- Arbetstempo tölt i både vänster och höger varv
T8- Valfritt tempo tölt, bedömning av sits och inverkan

V2-
Fyrgång med ökat tempo tölt på slutet
V5- Fyrgång med bedömning av sits och inverkan
F2- Femgång med två passläggningar

P1-
Passlöp 250 meter, diskvalifikation om passen avbryts
P2- Speedpass 100 meter, med flygande start
P3- Passlöp 150 meter, diskvalifikation om passen avbryts

Pp1-
Stilpass, bedömning av alla moment
Pp2- Lätt Pp1, bedömmer dock ej passläggning och nedtagning
Fs1- Dressyrprogram


Övrigt:
Max tillåtna längd på spö är 120 cm inkl. snärt.
FIPO = Internationella tävlingsreglementet för islandshästar


Här är då länken till Mökkurs hemsida där det står utförligt om alla grenarna, skitbra måste jag säga!

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test