Eddie på en söndag

Innan jag slänger upp bilderna från Brösarpsgården dag 1 tänkte jag skriva om Eddie idag!
Jag hade ju som sagt utsläppet imorse så red inte då, mitt på dagen var det styrelsemöte för Örlingur, och vi smidde fina planer vetni! Sen efter det var det ju tänkt att jag och Louise skulle åka ner till Gyllebo för att rida och doppa tassarna lite, men tiden går snabbt när man har roligt, och vi fick rida i ridhuset istället.
Jag jobbade ca. 15-20 minuter från marken först då jag gjorde allt möjligt, flytta, gå "snäv" slalom mellan bommar och tränade på så sätt smidigethen och fick han automatiskt lite mjuk i sidorna utan att använda tyglarna.

Han är SÅÅ duktig att hoppa upp på nu, javisst har han varit det innan också, men nu är han verkligen NOLL besvärad av det, han har hittat en otrolig balans på så kort tid och står som berget när jag håller på och hänger mig på sidorna. Även under ridningen är han mycket stabil, vilket gjorde att jag nu har vågat mig på att svänga med vikterna (Innan var jag nästan lite rädd att han skulle välta, HAHA). Det tyckte han var helt okej, men endå lite konstigt att jag helt plötsligt började hänga på konstiga håll när jag innan var så centrerad och hjälpte till med balansen, så tänkte han nog ungefär. Provade även att göra halt genom att sätta mig tungt i sadel och andas ut, det gick inte helt in, men jag märkte att han började tänka ""bak"" när jag gjorde så närmre slutet. Jättebra!

När vi gav oss på att öka tempot så var det jättekonstigt, och så började det vingla lite igen, han undrar nog varför jag advancerar till det varje gång han börjar vänja sig ;) Så det blev lite blandad gångart i början, men föll otroligt snabbt in i traven! Jag känner att han HEMSKT gärna vill ta tölten, det hade räckt med en annan hållning i min kropp för att han skulle ta och hålla den, så just DÄRFÖR tänker jag träna på traven tills den sitter lika bra.
Men av den tölt jag fått känna på, har det inte kännts pjåkigt alls!

Det blev en oplanerat lång text, men jag kan inte riktigt med färre ord beskriva hur bra det känns, det går så fort, och om jag inte visste bättre hade jag kunnat tro att jag satt på en mycket mer erfaren häst!

Imorgon ska jag och Louise ta hennes nya transport och åka och rida någonstans, då blir det galopp för mig och Eddie för första gången! Skitskojigt!

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test