Körhästen

Idag började projekt "köra in Eddie" fas 1


Tog in honom och vagnen in i ridhuset, och lät honom titta och bekanta sig, jag gick några gånger över skacklarna och gick med den bredvid honom. Han verkar inte brutalt berörd, men den var helt klart inte helt ofarlig enligt Eddie.
Jag började med att träna på att backa in honom, jag har inga konkreta kunskaper om körning, men jag vill träna upp detta eftersom jag anser att hästen ska lära sig att backa in mellan skacklarna snarare än att man drar upp vagnen bakom dem för hand så att säga.
När vi gjort det ett par gånger (pausade emellan och gick lite), så lyfte vi upp skacklarna bredvid honom och rörde vid honom med dem och knuffade lite lätt för att han skulle känna dem mot sig. Sen satte vi lugn ner dem och så gick vi ett pausvarv igen för att låta allt landa i skallen.

Vi provade även att lyfta upp vagnen och så skrittade jag med honom medans mina
medhjälpare höll i vagnen och gick med den bredvid, så att den var i den positionen som när man kör på riktigt, fast den var inte fast i honom.
Sedan nästa gång vi backat in satte vi in den första biten av skacklarna i de där... som skacklarna ska sitta fast i (haha, körproffset här) men fäste inte dem utan bara la dem i så att han fick känna tyngden, och de skulle sitta kvar om han skrittade framåt, men trilla av OM det värsta skulle hända och han får panik och springer.

När vi första gången skulle prova gå ett steg framåt var inte inte beredd för 5 öre att vagnen skulle hänga på så då blev han skiträdd och kastade sig fram, precis som önskat trillade skacklarna av. Det var inte mer med det, jag klappade lite och vi lugnade oss lite, backade in och började om Denna gången gick han några fler steg innan han blev nervös och ville springa iväg, jag tog tag i honom och försökte säga på ett stabilt lugnt sätt att det inte är någon fara.
Han blev mycket till sig när han inte fick springa iväg och det såg ut som att hans hjärna skulle implodera av nervositet. Så jag bara stod stilla väntade till andningen var normal och han slappnade av, då tog jag av skacklarna lade ner dem och gick ifrån. Så han kan minnas att han var lugn senast han gick från vagnen.
Jag ville avsluta med att bara backa in en gång till, men det ville inte han. Aldrig i hela livet att han skulle ställa sig i det hästätande monstretskäkar igen! Sen trots allt efter MÅNGA om och men och en hel del övertygelse, backade han in och jag lät honom stå där tills han blev HELT lugn och kände sig helt trygg för att sedan avsluta.

Jag tänkte att jag skulle försöka hålla på med körningen i alla fall  1 gång i veckan eller ja, några gånger i månaden. Det hade varit otroligt skoj med en körbar häst!

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test