Åsikter

Jag brukar inte lägga ut så mycket inlägg om åsikter och "fakta" då jag inte vill starta konflikter eller förarga någon läsare, och jag är ju bara människa jag kan också ha fel! Men jag skrev just till en tjej som pratade om inspänningar vid longering o sånt, och tänkte bara berätta vad jag sa,

"Jag hade hellre valt något som påminner mer om att tömköra, fast man har linan bakom rumpan istället för direkt över ryggen. Då har man direktkontakt med hästen plus att linan bakom rumpan gör att hästen får med baken!"

Det skrev jag lite kort, men hon förstod inte och trodde jag menade det här pessoa-systemet och det skulle hon veta att det gjorde jag inte alls, så jag skrev ett längre svar för att förklara och få fram min poäng.
Så jag tog fram 2 videos på långlining så hon fick se och skrev:

"Detta görs ju med fördel i en rundcorall eller ridbana eftersom att hästen som du själv säger kanske inte är van vid linor och många hästar reagerar ganska starkt på att ha linan bakom sig, men just därför bör man bara låta hästen springa och bocka och känna linan i början, det gör nästan alla hästar första gången, men de blir väldigt bekväma med det och trivs väldigt bra när de är bekanta med detta!

Jag skulle aldrig få för mig att bara sätta en longerlina i bettet/deltat/grimman/ eller hur man nu har det. För när man har hästen så på volt så kommer hästen med allra största sannolikhet att glida ut med kroppen, bara släpa benen efter sig och gå med huvudet vinklat innåt, alltså tänk dig att du lägger huvudet mot axlen, så menar jag lite.
Långlinar man som på filmen så får man ju med sig hela yttersidan! Linan är ju inte bara din kontakt fram till munnen/huvudet utan också en magisk liten "låtsas"vägg för hästen att hålla balansen mot, inte att de lägger sig på linan, utan bara att känna att den finns där, det är ju som stödet i tyglen, man kan ju lätta mer och mer ju bättre balans hästen har. Men finns där hela tiden och det är ju helt upp till oss att reglera hur mycket stöd där ska finnas, jättelätt att korrigera snabbt!
Då slipper man hela det här med en häst som bara vinklar huvudet och blir helt skev i kroppen. Självklart finns det ju hästar som går att longera så, men jag förespråkar inte det sättet, och skulle inte rekommendera det under några omständigheter,
Dels eftersom, om hästen gör ett glädjeskutt eller slänger sig eller vad som helst, då får den ett jäkla knyck i nacken/munnen och det kan Inte någonsin i något sammanhang vara bra?!
Långlinar man så får den inte det där knycket, det är möjligt att man råkar dra hästen lite i munnen men jag hade hellre haft det på samvetet än en häst med 'whiplashskada'."


Det känns lite jobbigt att lägga ut sånt här eftersom jag som sagt inte vill förarga någon med åsikter eller starta konflikter, men detta är vad jag tycker och upplevt.  Berätta gärna vad ni tycker?



Hrafnkatla
En häst C gjorde underverk med genom att långlina

R.I.P

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test