Ridaaaa

Jag har haft en löjligt härlig ridtur i solen idag! vägarna var sjukt hala och ojämna, men optimist som jag är såg jag istället det som ett tillfälle för Eddie att träna tassarna lite, det är ju grymt viktigt, enligt mig, att en häst är säker på foten, jag menar, finns det något jobbigare än en häst som går och snubblar på varenda sten och grästuva? Nä, nästan inte! ^^ Så jag bara köttade rätt ut i skogen vid vissa tillfällen och andra så red jag på vägen som varvades av lera och is. Tycker inte man ska tuta runt i ridhuset heeeela vintern för att det är lite halt, menar såklart inte heller att man ska ta hästen obroddad och köra full patte ut på en stor isfläck eller väg full med gropar och ojämnheter för att träna det, anser bara att man måste ge hästen en utmaning och låta den gå i kuperad terräng för att öva upp skickligheten och smidigheten. Om ni förstår mig?
Eddie är otroligt bra på detta, han snubblar nästan aldrig! Han snubblade en gång under hela ridturen idag och det var när vi gått på en rätt lång is/bucklig väg och sen kom ut på säker mark så slappnade han av lite för mycket och snubblade på en fryst grästuva istället, haha!

Jag passade även på att träna lite tölt på de ställen som tillät, och jag som gått runt och undrat om jag inte ska ta in extra hjälp för jag inte är säker på att jag är tillräcklig för att skola in honom i tölt under ryttare, men alltså, shit. En riktig jäkla töltkanon var han idag! Full patte i en helt fantastisk tölt, den kändes nästan lite bärig med trevliga luftiga steg. Jag var lite i chock efteråt och kunde inte riktigt fatta det.
Underbara fantastiska häst säger jag bara! =O=O=O=O


Ibland tror jag att det är för bra för att vara sant.

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test