Gårdagens Eddiepass

Eftersom jag inte var hemma igårkväll så skriver jag om ridpasset på Eddie nu, det kommer bli långt och utförligt kan jag varna om redan nu från början.

Börjar med att visa denna helt fantastiska bild från i Onsdags.

Denna bilden ljuger inte så mycket, det är ungefär såhär det såg ut hela passet, hela min sits var en världskatastrof. Och ja ni ser ju själva. (Lia glad är jag för det xD)

However, när jag såg bilderna, blev jag så arg på mig själv att jag satt och red runt sådär, och sen om jag ska säga hela sanningen så gav jag inte Eddie en ärlig uppvärmning, jag trodde det, men naj.
Jag blev så jävla ARG, att jag låg nästan hela natten sömnlös och la upp ett ridpass i huvudet i minsta detalj och upprepade för mig själv tills jag somnade.

-När tiden var kommen och jag stod med Eddie i rudhuset så började jag med att "rida" från marken, och gjorde volter och böjar.  Sedan såndär när man böjer halsen på dem så de vänder huvudet mot baken. Sen bytte jag sida, och gjorde samma saker.
Satt upp när jag var nöjd och red på halvlånga tyglar började vid C och gjorde en 15 m volt vid varje bokstav och var supernoga med att kroppen var som en banan och framben och bakben gick i samma spår samt lossnade lite i nacken eftersom han ofta "lägger/lutar" huvudet innåt istället för att ställa sig. Ja ni get it. Och ökade steglängden mellan bokstäverna.

-Gjorde halter vid A & C, och alltså, när där inte är några andra hästar som han drar sig mot gör han så SATANS PERFEKA halter, det räcker med att jag sitter om den där minimala millimetern och andas ut så förbereder han halt och när jag tänker "halt" så stannar han. Jag brukar inte ens behöva röra tyglarna. Det känns så jävla bra.
Gjorde dessa volterna och halterna i båda varven, sedan så kändes han väldigt mjuk och fin, som smööööör i kroppen och lätt i munnen. Då började jag trava så smått först på halvlånga tyglar men plockade upp honom allt eftersom utan protest eftersom han var så ordentligt uppvärmd och mjuk. Som småningom gick jag in på stora volterna vid A och C och försökte runda honom ngt, men vid detta laget hade en islandshästkompis kommit in i ridhuset och nivet, det är som ett osynligt gummiband som drar dem till varandra, skitjobbigt! Så på ena halvan volten var det riktigt bra, på den andra halvan så blev det inte mycket vettigt gjort!

-Började med galopp i vänster varv, och trots att vi inte galopperat så mycket på bana så gjorde han en helt FLÄCKFRI fattning och föll in i -riktig- galopp direkt, och inte någon sån halvdan pass/rollnings/galopp, han är dock inte så stark på bana och galoppen känns ganska fjuttig om man jämför med hur den är ute i skogen där han gärna bjuder till massa extra själv! Men han kan hålla galoppen ett helt varv även förbi kortsidorna, han blir nååååågot flack precis i de skarpaste kurvorna även om jag skär kortsidan, men det är ju endå helt fantastiskt att han klarar det!
Gjorde samma sak åt höger, lika perfekt åt det hållet. Det roliga är att jag har inte känt att han har något "bättre/sämre" varv som många hästar har, en gång kände jag det, men bara en gång! Det kanske kommer med tiden, men jag ska göra mitt bästa med att hålla honom jämn! haha!

Alltså det känns så jävla bra! Att det gick ett steg bakåt en dag, gjorde att vi gick FEM steg frammåt nästa dag, det är väl helt jäkla fantastiskt?! Kan inte beskriva hur underbart bra det kändes!

Så bra att ni får denna bilden som Louise tagit!
Varsågod Louise, reklam för din blogg ;>


Over and Out

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test