Grimmooooor

Nu kommer gnälliga konstiga Saga fram igen,
Grimmor,

Jag gillar sånna helt vanliga (kanske tråkiga?) grimmor i syntet, sen om det är fodrat eller ej är skitsamma, det jag gillar är att om man köper rätt storlek så sitter de oftast j*vligt bra också plus att de inte väger alls mycket! Jag har några stycken av den sorten och använder 2 av dem till Eddie, har en rutig i mindre storlek som jag använder mest, och en mörkblå som är något större!

Den blåa till vänster, den är större storlek rent allmänt, även runt nosryggen vilket kan vara bra när man tex. som jag gjorde här hade grimma över tränset, så kan man dra upp den lite mer så att den inte 'stör' bettet.
Till höger har jag den rutiga som är mindre och sitter närmre hästen, en grimma jag hade vågat släppa ut honom i hagen med. Jag hade tex. inte velat släppa ut honom i hagen med en grimma som satt så löst att jag fick in hela näven mellan grimma och häst.
Tycker det är ett vanligt "problem" att folk har grimmorna alldeles för löst på sina hästar...

En annan sorts grimma jag inte direkt gillar,  Eller ja, det är väl inget fel på den rakt upp och ner sådär, men här är en bild från google:

Ni ser? Det är en sån med ring och extra spänne nederst.
Dessa grimmorna är jag inte alls förtjust i, det är som sagt inget fel på dem i sig, men jag personligen gillar dem inte eftersom de i flesta fallen känns väldigt tunga och klumpiga. plus att den där ringen alltid fastnar i det där extra spännet. Men allt är väl en smaksak ;)

Repgrimmor är något jag känner mig ganska blank inför, Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker, än så länge beror det lite på vad man har dem till!

Tex, här på bilden jobbade jag med Hörre löst i rundcorallen, vid detta tillfälle kändes repgrimman som ett alternativ eftersom den är otroligt lätt, väger nästan ingenting och antagligen märker inte hästen av så mycket att den har den på sig, men kan vara bra att ha om man behöver ta hästen och leda den, eller ja, ni vet.
Men samtidigt så är repgrimman inte ett bra alternativ om man ska binda upp hästen, eller ha i transporten o sådär, eller om man ska leda en bångstyrig häst kan det hugga till rätt ordentligt i nacken vid ett kraftigt ryck osv.
Ridning i repgrimma är väl lite njamjo, en svårstyrd eller svårstannad häst är väl inte sådär jättemegagenialt att rida i repgrimma då den gärna flyttar sig på alla möjliga håll när man drar, medans om det är en väldigt lugn och lättriden häst är det väl inte helt fel att ta sig en tur i repgrimma, har jag kommit fram till själv när jag ridit med repgrimma på olika sorters hästar ;p Det har inte alltid gått så bra x) Haha

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test