Eddiemannen

Bilden är från igår, idag jobbade jag lite från marken, jag gjorde först lite lätta flyttningsövningar, men när jag står på hans vänstra sida och ska flytta hans bakdel åt höger så flyttar han 1 eller 2 steg sen blir det "freeze" i hela kroppen och han fryser fast totalt och spänner hela kroppen och blir helt nervös, jag försöker direkt lirka upp detta för att han inte ska fastna, men han är jättesvår att få ur det läget, både mentalt och fysiskt!
Jag tränade sedan lite med långpisk, han är av någon okänd anledning dödsrätt för piskan, jag själv har aldrig använt pisk under varken hantering eller ridning. Han är liksom inte rädd för själv pisken, jag får röra honom med den på hela kroppen trots att han är spänd och rädd, men han får nästan panik om jag börjar svischa omkring den nära honom och vill bara kasta sig iväg.
Jag undrar vad som har fått honom till att länka ihop pisken med 'fara'.
Självklart brukar hästar ha respekt för pisken, men jag tänker lite ur perspektivet, att en "unghäst" lite löst definierat, "vet ju inte vad en piska är", det är ju inte förrän vi har intrudocerat den som hästen vet vad den gör. Så jag tror han har dåliga minnen med pisk. Jag beskyller inte någon som haft och hanterat honom innan för något, men jag tror däremot INTE att han bara utifrån intet är livrädd för piskor...

However, jag hade bra repgrimma på honom idag, och jag knöt lite impulsivt ett grimskaft runt halsen och hoppade upp barbacka och försökte styra och rida som vanligt.  Jag tycker ju inte att det ska vara någon skillnad på ridning i sadel och träns & ridning med halsrem, eller inget?
Dock lättare sagt än gjort, han stod snällt när jag svingade min viga kropp upp *hosthost*, stilla stod han i alla fall och skrittade raskt iväg. Han var riiiktigt pigg och tågade på som bara den men saktade motvilligt ner när jag satt om och drog lite i 'halsremmen'. Emellanåt gick det VÄLDIGT bra att svänga och stanna, och sen andra stunder så gjorde han saker för egen maskin och sket i mig.
Så jag är väldigt säker på att han förstår EXAKT  vad jag vill, han tycker väl bara att allt är så konstigt och "fritt" och att situationen är så annorlunda att han behöver lära in allt igen ;P Knashäst

Det jag kommit fram till idag är att vår relation från marken inte är 100, vi kommer ju fantastiskt bra överrens och kommunikationen är det ju inga problem med, men våra kugghjul snurrar inte riktigt åt samma håll än.... Jag vet inte vad det är, jag kan inte sätta fingret på det, men något är det.... Det är nog det största och viktigaste målet just nu.
I ridningen så är vi helt ohämmade, i total balans och jag kunde inte ha varit mer nöjd!

Man vet ju inte riktigt med de här djuren,
Hur många gånger har man inte önskat att de kunde prata?

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test