Måndag




Är vi inte brutalt megasöta? Min lilla Wilmer är inte direkt "närgångna keltypen" så denna bilden blev av tack vare 2 mutor och en relativt lydig hund! Haha.

När Louise kommer hem från skolan ska vi till stallet, och rida i det fina vädret Heeeh.




Och jag har tänkt lite mer på det här med Eddies överflödiga energi. Jag ska ge honom lite mer tid och se om det är bara en fas och om han lugnar sig senare. Men om denna energin är bestående ska jag nog ta bort havren helt från kraftfodergivan och ersätta med antingen vanlig hackad lusern, eller pellets lucern. Har inte riktigt bestämt mig. Vet inte om jag skulle ge lucern i vilket fall som helst, för jag tycker inte han har byggt på sig i kroppen, muskler och hull tänkte jag på då.
Jag vet att han inte är för smal, och att han mår bra av denna vikten, men jag hade inte haft något emot om han gick upp sådär 10 kg. Just för att kroppen ska ha lite och leva på eller hur jag ska uttrycka mig. Han är ju inte direkt den som har lätt att lägga på sig. Såklart är det rätt skönt, men är lite rädd att det ska bli ett problem särskilt nu när han blir riden och motioneras, vilket han inte blivit förut.
Islandshästarna blir utfodrade 3-4 gånger om dagen beroende på väder (De får en extra omgång om det är dåligt väder). Och de får då ca 2 kilo vid varje måltid, jag är inte ett dugg rädd att han inte får i sig det han behöver då han är rätt så ranghög, eller ja kanske på 3e plats om man kan säga så? x) Jag har bara sett att Geysir och Gymir är högre rang. Så jag vet att han äter som han ska, han har alltid aptit och visar tecken på att han är allmänt välmående.
Men som sagt, jag tycker fortfarande han är lite kantig och klen, och lite protein hade nog inte varit helt dumt! Jag är inte den som är den som brukar ge 500 olika fodertillskott, just nu får han betfor, havre och mineraler, i vintras när saltstenarna var nergyttjade eller översnöade fick han även lite salt i maten.

Vad tycker ni när ni ser honom?

Givetvis begriper jag också att det inte finns några genvägar, och att det inte går att få en fullt tränad häst mirakulöst under natten för att man bytar foder. Men det hade inte kännts fel att ge honom en skjuss.

För som ni ser är han ganska klen i bogarna, ngt insjunken i ljumskarna och kantig över rumpan. Sen kan ni ju försöka ignorera att han ser ut som en rugguggla nu när han har börjat fälla! x)

Jag vet att han inte är sjuk eller på något sätt är i ohälsa =)


På tal om en annan sak ang. foder, När stallägaren fodrar så skiftar hon ibland mellan hö och hösilage, och det är jag inte alls förtjust i. Både Eddie, Gymir och diverse andra av islandshästarna är inte så bra i magen. Inte alls trevligt att veta att de kanske får magknip av detta (Har inte märkt något hittils) så jag har sagt till att jag inte tycker om att grovfodret skiftas hela tiden...
Förhoppningsvis kommer våren/sommaren snabbt och gräset börjar växa, så vi kan avmaska dem och släppa dem i stora hagen och slippa det!


Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test