Åsikter

Angående det här med åsikter...
Jag är väl inte direkt typen som skriver ner mina åsikter här, svart på vitt,
Visst kliar det i kroppen ibland då jag måste få säga mitt, men jag är ju inte den som gör typiska inlägg om min åsikt om just DEN saken.

Men bett och hela den drattan har varit i hetluften ett tag och jag tänkte bara skriva ner några meningar om mina åsikter om det, bli inte arga nu om jag säger något knasigt! >.<


- Mina åsikter om specifika sorters bett brukar jag hålla för mig själv, om det inte är någon jag känner och vågar disskutera med. Dock blundar jag aldrig för hur ett bett fungerar rent tekniskt, och kan bli tjurig om folk använder ett bett de inte vet har för inverkan och funktion.
(Jo, jag har också slängt på olika bett i ren nyfikenhet av hur de funkat när jag var 12-13, men sen har jag blivit äldre och kunnigare, tur är väl det?)

- Jag står alltid fast vid att det är handen som avgör i slutändan, men jag är endå svårt för folk som betslar på gudvetvad.

- Jag är för bettlöst och tycker det 'egentligen' är det bästa eftersom hästens mun inte "är designad" efter att få plats med ett bett där inne bland annat. HOWEVER, Om man vill ägna sig åt mer än hemma/hobby ridning är det inte alltid möjligt att få rida på alla sorters bettlöst som man vill Tex. Har jag för mig att man inte får ha stång i lättklasser, tror det är så även utanför islandshästfronten, och det populära huvudlaget hackamore har jag för mig räknas till "hävstångsbetten" eftersom den har skänklar och kedja = hävstångseffekt, och därav förbjudet att använda i lättklass. (Är inte säker på om detta stämmer)
Men om vi nu säger att man inte får tävla på något annat bettlöst, och läget är såhär är det rätt bra om hästen är "bettvänjd"? Right, lite tråkigt att inte kunna göra grejer för att man vägrar rida på bett.
Det var kanske lite krassligt förklarat, men förstår ni poängen? x)
(Jag rider ju tex. Eddie med bett just nu just för att det är något jag känner att han ska vara bekväm med alltid i framtiden, sen om han trivs med det tänkte jag gärna prova mig på något utan bett, det är upp till honom, det är på hans villkor, alltid.)

- Något som är ett BIG TIME ->NO NO NO NO NO<- hos mig, är att betsla om till skarpare grejer för att hästen är pigg/stark/inte går i form/slänger med huvudet osv.
Det är ju HELT KLART en helt annan femma om det är en häst som springer för att den inte trivs med bettet och känner sig bekvämare med ett annats sorts bett som råkar vara skarpare.
Men som jag så ofta får höra hos folk, de betslar om för att hästen inte går i form, det äcklar mig.
(Jag tog väl i där i det sista, men det är faktiskt min ärliga åsikt, helt totalt megaärligt från mitt innersta säger jag att jag förstår den stora vikten av att en ärlig "form" kommer naturligt och frivilligt ur harmonisk ridning med frisk framåtanda och vilja från hästen.
Nä, jag vet inte hur jag ska uttrycka mig, är kass på ord och hur jag ska framföra saker.)

- Sen det viktigaste i alla ämnen är väl att vi alla är mänskliga med mänskliga brister.


Sådär seriös brukar jag inte låta i verkligheten kan jag säga x)
Avslutar med en bild som inte är så seriös.

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test