Passande travare

Tänkte bara ta upp en grej som jag tänkte på, många hästägare lägger ut bilder på sina ridtravare på nätet och skriver "vilken gångart?", och det verkar vara ett stort frågetecken, och konstigt nog är det ovanligt att folk vet att många travare har "pass-gener" i sig.

Jag ska dra det jag vet,
Såvitt jag läst är en "pacer" och en "trotter" (vanliga travaren vi är vana vid) samma ras i grund och botten. Och som vi redan hört och är uttjatat kunde ju ALLA hästar/hästraser tölta från början. Så någon gång i historien fick folk för sig att de ville ha passlöp med denna hästras. Passen togs fram genom att länka ihop benen så att trav blev en omöjlighet för hästen. Givetvis blev ju gångarten inavlad med tiden då inte hoplänkning av benen vad nödvändigt, men i vissa fall användes endå.
Vi ser inte denna typen av häst så ofta i sverige eftersom vi har ganska stränga djurskyddslagar vilka inte tillåter att man länkar ihop benen för att träna en framtvingad gångart. Det är dock en ganska "het" inriktning i USA som många gärna sysslar med. Men eftersom en pacer och trotter är ur samma gener finns ju passen även hos våra "vanliga" travare också, och därav kan den smyga sig fram då och då, jag har även sett personer som uppmuntrat upptäkten av gångarten och fortsatt (på humana sätt) att träna den. Så det är aboslut inget ovanligt med en passande/töltande travare!

Här nedan är 2 bilder på hästar som har sammanlänkade ben i s.k selar
Tycker det är sjukt att de får användas under en tävling....
Att de ens får användas över huvud taget! Usch


Ser inget fel i att uppmuntra och träna pass om hästen tycker det är kul och det inte blir framtvingat, men att göra sådär, det är bara vidrigt.

Men det var inte det jag ville få fram, utan till alla er där ute med travare, detta är varför de gör som de gör ibland!

Lämna en tolle!
Postat av: Anonym

Lite onödig fakta, som jag fått lära mig sen jag började här på Wången :P : Man brukar tala om två olika sorters travare; den franska och den amerikanska. De svenska varmbloden är huvudsakligen amerikanska i grunden och är så starkt avlade på traven att man till och med hittat en gen som är muterad, vilket göra att de har svårare att gå upp i galopp och därmed såklart håller traven bättre.

Den franska typen är vad jag förstår det som lite grövre och starkare, inte muterade men väldigt hårt hållna.

Just muteringen tyckte jag var lite rolig ^^ Dock är jag inte ngt fan av travsporten. Ser mkt av den sämre sidan här, tyvärr. Även om jag nu även har fått höra på föredrag från äldre travgubbar som förvånat mig positivt.

2012-03-23 @ 10:39:32

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test