Gamla hästar

Kollade runt på gamla bilder och hittade lite roligt ^^

Daniella,
min första sommarhäst, hur gammal var jag här? Tolv?
Och HÄSTEN, tja, vem vet hur gammal hon var?! Gammal som gatan skulle jag tro!
Hon tog väl hand om lilla mig i alla fall! Det gjorde hon!

-Har ett hemskt minne med henne, när jag red ut på henne en gång, med min kompis och hennes föräldrar (som gick bredvid), så helt plötsligt störtdyker hon och trillar ihop på marken, jag blir stel av skräck eftersom jag visste att hon var gammal. Min kompis föräldrar säger åt mig att springa till stallet och leta upp någon ansvarig (Hon stod på ridskolan och var ridskolans häst). Jag har ALDRIG NÅGONSIN sprungit snabbare, det var långt tillbaka till stallet, men FAN vad jag sprang. Jag var så rädd, jag hade nog inte ens kontroll över mina ben, de bara tågade på!
När jag kom till stallet, ont i lungorna, ont i benen, ont i huvudet så fort och långt jag sprang fanns det ingen där (sommarledigt på ridskolan). Jag hade ren och skär panik, efter en stund omkring irrande kommer en vuxen som har privathäst i privatstallet och hittade mig. Jag undrar om jag ens fick ur mig orden i rätt ordning?
Men jag minns bara att en stund senare kom kompisen och hennes föräldrar gående långt där borta på stigen med hästen på tåg. Såg ni stenen som just föll från mitt bröst?!
Vi tempade hästen och informerade chefen, och efteråt var allt bra igen, hästen levde i alla fall ett år till, för det var så länge hon stannade i ridskolans verksamhet. Ingen rolig händelse alls.
Har ni varit med om något liknande?

Hembys Campari
Djävulens avkomma? Jag hade nästan trott på det om jag inte visste bättre.
Högt hopptävlad New Forrest, riktigt fräck och taskig.
Det började med att Jonna skulle ha honom så hon hade honom på foder hemma hos sig, han slängde av henne gång på gång de första gångerna hon red, men det blev bra till slut. Minns inte varför, men hon bestämde sig för att hon inte ville ha honom. Så då fick vi den genialiska idén att jag skulle prova ha honom av någon anledning?
Och precis som Jonna fick genomlida blev jag avkastad flera gånger per ridpass den första tiden! OH, DEN JÄVLEN, hade det varit nu i tiden hade han fanimej fått veta hut!
Efter ett tag blev han trots allt en ganska trevlig häst, han var väldigt rolig när man väl kom överrens med honom, för sina 15 bast hade han ett ganska stingsligt humör och kunde vilken sekund som helst få för sig att kasta av dig, Och tro mig när jag säger att man inte hade en chans, inte ens en halv.

-Här nedan är vi på vår första hopptävling som vi faktiskt kom 2a på, jag var ganska stolt över att ha gjort en hel ritt utan att trilla av :P Vi gick så långt med honom att vi till och med vet. bes. honom inför köp, men han markerade minimalt på ett ben, plus att han var dammallergiker och 15 år så vi la ner det endå. Det är inget fel på 15 åringar, men kändes lite risky när han markerade på ett ben och hade jobbigt med hö.

(Btw, ska vi gå in på Pelhamdiskussionen? Titta vem som sitter här och försökte göra en busig häst snäll med ett skarpare bett? -Även om det inte var jag som satt bettet på honom.)

Lämna en tolle!
Postat av: Elin Kellersson

Hej Saga. Jag provred också campari. Men han passade inte oss, vilket nog var tur för vi fick senare reda på att han hade någon åkomma. minns inte om det var ngt med benen eller ryggen, men han hade haft det länge och det kan ju förklara hans humör. Man blir ju inte direkt glad och trevlig om man har ont någonstans.

ville bara säga det, hihi. :)

2011-11-25 @ 17:53:18
Postat av: Emilia

Hej Saga! Jag köpte Campari när han var 18 år, och det har aldrig i världen funnits någon finare ponny än honom, världens bästa! Hade honom i 3,5 år och han var hur fräsch och frisk som helst. Vi tävlade tom upp till LA-dressyr och placerade oss på nästan varje tävling, tränade upp på Msv nivå. Världens finaste ponny! Vi hann tyvärr inte tävla mer pga att jag blev för gammal för ponnyåren, men jag ångrar inte EN sekund att jag har haft den finaste ponnyn som finns :)

2011-12-18 @ 17:51:07

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test