Framtunga hästar.

Alltså, nu kommer jag nog skriva ett osammanhängande långt inlägg lite i den ordningen det kommer ur min hjärna.

Jag är medlem på bilddagboken.se och jag tycker det är en jätterolig sida där man kan få titta och bevaka andra för o se deras bilder, nästan som en bildblogg. Det finns även grupper nu där jag är med i några med hästtema. Och i många av grupperna så är det folk (till större del unga tjejer) som har frågor hur de ska ta tag i sina problem med hästar, då och då läser jag "tips" som gör mig ganska upprörd.
Tex. nu precis var det en tjej som inte visste vad hon skulle göra med sin framtunga häst, och om det var en bra idé att ha hackamore, så var det en tjej som hade svarat att det var en superbra idé att sätta tiedermanstygel och sporrar på hästen för att den skulle gå bra.
First, varför i hela världen vill man sätta en tiedermanstygel på en framtung häst, jag vill gärna ha en förklaring. Och vad menas med "gå bra". Jag hade ju gärna velat se att en framtung häst skulle aktiveras och att man inte stirrar sig blind på var huvudet är utan hur många meter bak rumpan är? Och på tal om undertramp hittade jag en bra bild på en annan blogg jag gärna delar med mig av.

Till vänster ser ni hästar med gott undertramp och till höger lite sämre undertramp.
Bild lånad av: equiss.blogg.se

Ibland vill jag bara skjuta människorna som ställer frågor på internet och sen attackerar en med svordomar och och förolämpningar när man svarar och försöker hjälpa. Precis som att de bara ställer frågan för att få uppmärksamhet men sen kan de inte tolka hjälpen på ett moget sätt utan stöter bort allt och säger saker som "Påstår du att min häst är slö? Eller "Menar du att min häst inte kan gå fint för att det är en travare?" som jag fick rakt i ansiktet för typ  minuter sedan. Plus lite andra tråkigheter.
SÅ JÄ*LA tråkigt att bli bemött så.

Jamen såklart, jag,  Saga Blixt Åman är MYCKET fördomsfull mot travare! Usch, jag har aldrig ridit en travare som kan gå dressyr eller hoppa. Nej, Inte alls.
Särskilt inte underbara knallen(bilder)

Over and out

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test