Byta järn i Wintec.

Graouuuuuwwwwwr! Damn i'm awsome!
Idag gav jag mig på äventyret att byta koppjärnet i sadlen, jag kan börja med att berätta,
Jag har aldrig sett någon göra det,
Jag har aldrig gjort det själv,
och jag hittade inte en enda "guide" på hela jävla nätet på hur man gör.

Men i did it och jag ska göra en mini-guide på hur ni ska göra om ni undrar! xD

  • Lägg något mjukt, tex en filt och sätt dig ner på marken/golvet, du kommer behöva utrymme.
  • Vänd sadlen upp och ner och lokalisera skruvarna under framvalvet, skruva loss dem.
  • Dra loss kardborrefästningen och separera "sadeldelarna" och vik undan ännu en flik som sitter fast med kardborre för att komma åt järnet.
  • Skruva loss en skruv i varje ände av järnet för att få loss det, och plocka sedan bort.
  • Montera dit det nya järnet och skruva fast det på samma sätt som det tidigare satt.
  • Gör alla steg baklänges nu, sätt tillbaka och fäst allt där det satt från början och se till att allt sitter rakt jämnt och att skruvarna är ordentligt spända.
  • Done!

    Suddig bild under tiden jag fixade.


    Jag och Jonna red sedan 1.5 timme i skogen när regnet hade uppehåll!
    Det var ljummet och fuktigt ute, väldigt härligt faktiskt, grusvägarna var alldeles mjuka och perfekta att rida på nu efter allt regn, ställde inga större krav på honom idag, vi bara njöt av turen!

    Det var en tjej i stallet, vän till A som tydligen var duktig på sadlar och kikade lite på den när järnet var bytt och låg på Eddie.
    Hon sa att den var något baktung, men att den trots allt hade en fin balans och låg bra, det handlar om att han måste få lite ryggmuskler. Jag tror också, sadlen behöver lite tid att anpassa sig till järnet som jag bytte till, eftersom jag bytte från ett litet till ett bredare. Så vi får se, vi får se!


    Eddie och den nya hästen vid uppbindningspålen, de pratade ljudligt och glatt ^^,
    Fast här på bilden tittar de mot transporten som en uttråkad häst stod och sparkade i.

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test