Ryck

Jag har tänkt på en sak,
något jag kan irritera mig på. Hästar som rycker med huvudet, alltså ni vet när man rider och de rycker tyglarna ur händerna på en? Det måste väl vara något av det jobbigaste som finns?!
Det kan ju vara så att man håller på och ska skritta av, och hästen 'känner det på sig' så den rycker tyglarna ur händerna på dig innan du ens börjat länga dem, eller typ om man rider och stannar för att lyssna på tränaren, fixa läder eller whatever, och hästen rycker. Det gör mig så gGarragaaa. Jag har inte ridit en häst på mycket länge som gör så, har faktiskt bara varit med om EN islandshäst som gör så. Jag kan dock inte förstå varför fenomenet är ovanligare på islandshästar?

Den senaste hästen jag red som gjorde så var Knallen som jag red på ridskolan, han försökte alltid rycka tyglarna ur händerna på mig precis när jag skulle skritta av, lite i traven till och med. Men jag brukade göra så att jag plockade upp tyglarna och började om och längde dom succesivt och ryckte han så kortade jag upp dem och började om. Så han fick inte helt långa tyglar förrens han gått snällt under tiden jag längde tyglarna, om ni förstår vad jag menar.

Det är klart jag har några egna toerier om varför hästarna gör så, kanske gör dom bara så för att dom som sagt vet att man ska skritta av och bara vill få långa tyglar så är det gjort. Eller när man står stilla att de irriterar sig av över att man sitter och håller fast hästen faktiskt står stilla, jag vet inte riktigt.
Något måste ju ha utlöst detta, det är ju endå så pass många hästar som gör det att det måste ju nästan garanterat bero på oss?

Vad tror ni?

Hittade just den bild, tänkte direkt:
-Är detta den nya sortens blinkers?

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test