Besöker t-lilla

Jaop, idag tänkte besöka Tomelilla kommun lite, ska både till boan och Stallshopen, ska ha billigt smink och leggins på boan och morötter på stallshopen, haha! Shoppingrunda Wooohoooo!
Sen när jag gjort det ska jag hem till C och köpa det där fodret jag har snackat om, som ska ge Eddie en rejäl push. Det känns som allt det här med hans viktnedgång är omhändertagen, nu är han avmaskad, nytt foder ska inhandlas imorgon och så fort gräset fått lite mer fart ska han till större hage med mer saftigt gräs, tills dess extrafodrar jag honom och hoppas på det bästa.

Även om jag hade velat bara ställa av honom och låta honom gå utan ridning och allt sådan och bara tjocka på sig, så känns inte det riktigt som det rätta sättet. För om man lyssnar noga så låter det inte så jättebra.
Ställa av honom, låta honom bli "Fet" gå upp massa i vikt, få en massa foder som är till för att bygga upp honom, som kroppen inte kan använda eftersom han bara står. Han kommer tappa mycket av det jag faktiskt lyckats bygga upp, såsom tex. konditionen. Och jag tror det är viktigt att han är helt fit om han ska gå upp i vikt och bygga muskler och sådär.
Så tror jag.

Så jag är ganska säker på att det inte blir någon vila för honom förrän vi har tagit oss genom detta!


Jag tänkte också på en sak, när jag var "yngre" och hade fullblodet Squeal, hade jag samma problem som jag har nu, hästen ville inte gå upp i vikt, och precis som här var allt annat uteslutet än att det bara var låg ämnesomsättning, om man nu kan säga så om hästar?
Misstaget jag gjorde då (skyller på min ålder och okunnighet om fodergiva), var att jag började lassa på med kraftfoder istället. Givetvis fick hon mycket hö också, men jag trodde ju att öka kraftfodergivan skulle hjälpa.
Genialt med stor ironisk betoning hade jag skrikit till jag:et på den tiden.

Jag skriver inte sånna här confessions för att dumförklara mig själv eller få er att tro att jag är helt jävla pantad och kokobeng. Men jag vet att jag inte är ensam över att ha tagit korkade beslut tidigare. Och det sista är inte heller taget ännu, ingen kan bli direkt fullärd, om man ens någonsin kan bli det.
Vill bara att folk ska inse att ingen är ensam med att ha varit okunnig och lite smådum. Jag vill inte att detta ska vara en blogg där folk ENDAST kan läsa de bra sidorna och händelserna och tro att jag är helt amazing vilket många tycks försöka göra när de skriver blogg. Och så känner man sig själv lite sådär JÄTTEKASS. Är det inte en skön omväxling att komma till en blogg där det finns genuint skrivna inlägg och känna "EXAKT DET DU SA!".

Man får skrika "Hästjävel" Backa två steg, andas ut och sen börja om. Alla har gjort det.
Inte för att jag förespråkar ett fult språk eller hårda ord mot våra vänner, men ibland måste det ut, och om det är vad som krävs för att få inre ro, så ska det ut. Man behöver ju dock inte skrika det i någons ansikte, utan kanske lite avsides för sig själv givetvis!
Gör om, Gör rätt.


Ex. Här nedan kan ni se mig på en tävling (2009), då jag bara hade behövt pausa ritten gå ifrån och skrika ut frustrationen. Get my point?

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test