Första grälet

Ja gott folk, idag hade jag och Eddie vårt första riktiga "gräl", jag hade tänkt att bara tömköra eller ta ett skrittpass i dressyr på banan, och det blev skrittpasset. Så jag jobbade mest på böjda spår på olika sätt sen tänkte jag ta tag i en sak på allvar, vilken är som följer
När jag rider på ridbana eller ridhus och ska göra halt, var som helst på banan, så tar han alltid något steg åt sidan, alltså, typ när han gör det så känns det som att han långsamt lutar sig åt sidan och "måste" ta det steget, BRUTALT irriterande eftersom framdelen hamnar innanför spåret eller han hamnar snett när han väl stannat.
Så jag tränade alltså halt idag, för det första ville han inte göra halt alls och gick emot både säte och bett och protesterade hejvilt. Men hur mycket protester han än fick in så lyckades han alltid ta det där extra steget åt sidan. GRRR, jag kände hur jag började blir arg, och jag bara förutspådde hur detta skulle bli en dragkamp, och det är definitift det sista jag tänker göra, sitta och slita & dra honom i munnen, nej tack.
Så jag gick in i stallet och bytte tränset mot en vanlig nosgrimma med tyglar, inte för att det är det optimala att rida i, men det är vad jag har, och jag slipper dra honom i munnen

(Att strunta i allt och låta honom komma undan var inte ett alternativ, plus att ni borde veta att jag ridit i bara nosgrimman förut och han lyssnar bra och förstår signalerna)


Hur som haver så lyssnade han lite bättre i nosgrimman, men bråkade och stretade emot när jag försökte hindra honom att ta det där steget åt sidan. Jag har ju tidigare trott att det har berott på obalans och att det skulle försvinna. Men icke. Och nu surar han för att han inte får göra det mer. Han gick emot skänklen och flyttade sig åt alla möjliga håll och skulle vända och ha sig, allt utom att stå rakt på spåret!
Jag är väl inte så jäkla oskyldig jag heller, eftersom jag inte gav mig, men jag kände att detta skulle göras. Man måste veta vilka konflikter man bör lägga åt sidan och vilka man måste konfrontera. Och detta var just en sådan, surputtesak jag var tvungen att ta upp.
Efter ett tag, ställde han sig fortfarande lite snett men flyttade snällt tillbaka frambenen till spåret igen på min begäran utan att gnälla, han fick beröm och jag lämnade det där.

Fortsättningsvis jobbade jag vidare på volter och böjda spår ibland flyter han ut lite för mycket, men då brukar jag komma på mig själv ha tappat ytterskänklen och det är snabbt fixat.
Jag har lärt honom lite för bra tror jag, haha. Det är fanimej rätt av honom, jag ska inte lära ut något jag inte kan leva upp till sedan under ridningen! Fy Saga!
Han var mjuk och trevlig i höger sidan, men han har nog opererat in en planka i vänster sidan under natten, inte sådär jätterörlig i vänster sidan. Så jag jobbade runt på åttor och gjorde även halt och gjorde "halsböjningar" eller vad man ska kalla det från ryggen, så han fick vända huvudet och nudda min fot med mulen, ca. 2 eller 3 gånger åt varje håll emellanåt. Jag jobbade länge för att få honom att lossna i vänster, det var minst sagt en procedur att få det att hända, men precis den där underbara sekunden när jag kände att han lossnade släppte jag tyglarna, satt av och gick runt gården med honom.
Det är helt klart jobbigt, och mindre kul att börja ett ridpass med bråk och osämja, men det kändes lite bättre att avsluta det inte helt perfekt, men bättre än hur det började. Det är inte alltid lätt, och det ska det inte vara heller, men som tur är, är det inte alltid så svårt heller!

Det är en trevlig vetskap att veta att hästar förlåter,
Men det också trevligt att veta att jag inte tar det för givet.

Jag tror man vet det när man tänker tillbaka på ett ridpass och känner skuld och har dåligt samvete fastän det inte var så farligt.

Ungefär så känns det idag, om det går dåligt är det mitt fel, om han inte förstår, då är det faktiskt mitt fel, jag anser att det är mitt ansvar att se till att vi har en bra relation och kommunikation.


Tror ni han förlåter mig fastän jag är så hemsk?

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test