Naturen som ridhus


Jag tycker det är himla tråkigt att människor underskattar det där med att rida dressyr i naturen. Det är en relativt "ny grej på marknaden" verkar det som eftersom jag såg det tidigast i November förra året komma ut en epidemi med artiklar m.m komma ut i tidningar, anslag osv. med hur sensationellt det är att "Rida dressyr i naturen". Då blev jag mörkrädd. Är det verkligen det så nytt att det först för bara några månader sedan blev "hett" att skriva om?

Jag rider islandshäst, mina mål är också att kunna tävla gångartstävlingar, men jag prioriterar en välriden häst, och dressyr är lika viktigt för mig som vilken annan ryttare som helst. Alltså kan vi väl enas om att mina värderingar är detsamma som alla andras? Men varför ser jag då det som ett nyttigare ridpass, att rida ut, stanna på en äng, åker, var som helst och rider ett dressyrpass och sedan rida klart rundan?

Det aktiverar ju hästens hjärna och kroppsmedvetenhet samt fysik att rida i en mer kuperad terräng, en äng som går i backar, en åker som är lite bucklig. Så varför väljer endå den likasinnade ryttaren att rida i ridhus/ridbana? Är det av lathet? Eller är det rentav en vana att bara hoppa upp och trimma på banan? Har du en häst som inte är trygg att rida ut på själv? Gör den trygg. Det blir inte värre än vad du gör det!

Att bara rida ut och rida upp och ner i diket eller genom att bara gå rätt in i den täta skogen och rida sicksack/slalom mellan träden får du en mjuk, lösgjord och följsam häst. Varför ska det kännas så jobbigt och konstigt att använda naturen som sin ridbana? Varför ska det kännas som att man inte får något vettigt gjort bara för att man rider rakt fram på en grusväg när sanningen är att jag kan komma på MINST 10 olika dressyrövningar att göra där? Tänk om!

Lämna en tolle!
Postat av: Jessica

Tror att det handlar om ovanor och bekvämlighet. Jag menar, inte tusan drog jag ut under vinterhalvåret och red (såvida det inte var sol). Sommaren dock, då förstår jag inte varför så många har fastnat i ridhus eller på banan. Det är ju trist för häst och ryttare.

2012-03-20 @ 15:53:37
Postat av: Snutte Snuttesson

Vi tränar på ridbanan för det mesta,men det är för underlagets skull, men oavsett väder så tränar man ju ute...

Förresten vilken snygg bild du har överst i detta inlägget ;)

2012-03-20 @ 20:28:07

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test